Zjevně každý, kdo někdy cestoval na trase Praha - Brno někdy využil služeb výborného a pohodlného "žlutého autobusu".
I já jsem před necelým měsícem měl tu čest cestovat autobusem firmy pana Jančury. Vzhledem k jeho férovosti a způsobu jednání jsem si tyto spoje vybíral přednostně před jeho konkurencí.
Jaké však bylo překvapení, když se takto velká firma postavila k zákazníkovi zády - a to zcela. Při přepravě mi vznikla škoda na zavazadlech v hodnotě 46.000,- Kč. Do nákladového prostoru vytekl Fridex. Tato situace nastala cca 50 kilometrů před Brnem, kdy sjel autobus z dálnice D1, a kdy jel "předpisově" (dle GPS v telefonu 120 kilometrů v hodině) po okreskách. Když autobus zastavil v nejbližší vesnici, kde to bylo možné, tak jsem jen nevěřícně pozoroval řidiče, kteří měli otevřený nákladový prostor a koukali do něj. Po cestě do Brna ještě stihli zastavit na benzínové pumpě, kde zjevně doplnili chladící kapalinu a jeli dál.
Jaké však bylo překvapení, kdy po otevření nákladového prostoru vyteklo odhadem 10 centimetrů Fridexu všem cestujícím na boty. Zavazadla poškozena, personál bez omluvy krčil rameny a odesílal cestující do kavárny "žluté společnosti", kde měli všichni sepsat reklamační protokol.
Tak to tedy máme - zničená zavazadla, zničené boty. První argument v kavárně: "Proč jste měl všechny věci v nákladovém prostoru?", odpověď: "Váš milý pan řidič mi vythrl batoh z ruky, že jej nesmím mít na palubě autobusu". Tato komedie pokračovala dale, kdy mi byl předčítán přepravní řád, kde je doporučeno nepřevážet cenné věci v nákladovém prostoru. Ale kam by si je tedy měl člověk dát? Na palubu, kde je mít také nesmí?
Protokol jsem sepsal a s pocitem toho, že se jedná o férovou společnost, která škodu nahradí, jsem jel domů. Tím to však celé teprve začalo.
První email od společnosti - naše společnosrt ručí do částky 3.000,- Kč, vyšší kompenzace není možná. Na email odepsáno, že se jedná o věci v hodnotě 46.000,- Kč. Odpověď - vyšší částkou ručit ze zákona nemůžeme. Takto jsem si s reklamačním oddělením vyměnil hned několik emailů - vždy se zamítavým rozhodnutím ze strany společnosti pana Jančury.
Nakonec jsem kontaktoval právníka, se kterým jsme našli příslušný právní předpis, kde je jasně stanoveno, že autokarové a autobusové společnosti musí ručit od částky 1.200,- EUR za zavazadlo a nesmí svými interními předpisy tuto částku omezit. S tímto faktem jsem kontaktoval reklamační oddělení, čekala mě však klasická odpověď "ručíme jen do částky 3.000,- Kč za zavazadlo". Pokud prý nesouhlasím s výší kompenzace, tak mám osobně kontaktoval pojišťovnu, u které je autobus pojištěn. Jinými slovy - nám se to řešit nechce, vyřeště si to sám.
A jak to je nyní? Je podán podnět na ČOI - takže začíná divadlo kolem náhrady škody.
Nad celou věcí kroutím hlavou zejména proto, že personál o úniku kapaliny věděl a zavazadla nechal další hodinu v kapalině "máchat". Druhou věcí je přístup tak "férové" společnosti.
Budiž všem cestujícím "žlutých autobusů" ponaučením, že si smí vzít do nákladového protostoru jen věci do částky 3.000,- Kč. Mně osobně by to tedy nestačilo ani dvoudenní služební cestu. Nezbývá tedy nic jiného, než cestovat s konkurencí, která neomezuje práva cestujících, a jejichž přepravní podmínky jsou v souladu se zákonem.